HTML

wwhy not? check this

Beszóltak

The cloud

3 (2) 7.10 (3) 8.04 (5) állatkirály (16) apple (3) art (5) asus (3) autó (3) beteg (2) böngésző (3) cikk (3) comic (5) desktop (5) drum and bass (2) eee (4) elektronikus zene (2) életkép (2) énblog (16) fikázás (2) firefox (2) gondolkozó (3) google (2) gutsy gibbon (5) hack (2) happy (3) hardy heron (6) hozzáadott érték (6) humor (7) ingyen (3) install (2) it (8) játék (3) képregény (3) keresőszó (2) link (2) linux (14) magyarvalóság (3) masszív (2) megmondás (3) mp3 (2) (3) nördizmus (2) open source (10) os (3) p2p (2) pc (2) realizmus (2) rss (2) social (2) software (6) solution (3) szabadszoftver (3) szimulátor (2) szoftver (2) szopás (2) tartalom (2) teszt (4) történelem (2) ubuntu (14) valóság (3) videó (8) wallpaper (2) web (3) zajt a nepnek (3) zene (9) zeneblog (4)

Ehhez tartsd magad

Creative Commons Licenc

2007.11.30. 11:09 EdBoyWW

Ubuntu 7.10: Mert úgyse ér véget... - 2. rész.

Igen sok idő telt el az első rész óta. Ez legnagyobbrészt annak köszönhető, hogy lusta voltam írni, tehát a tanulás-munka-barátnő vattát talán felejtsük is el.

Tehát ott hagytam abba, hogy bekonfigoltam a compiz-fusiont. Persze azóta huszonötször megváltoztattam, piszkáltam az Emerald témát, vagy más effélék. Ekkora szabadság mellett nehezen tudja türtőztetni magát az ember, de most úgy érzem, hogy nagyjából megvagyok. Persze itt nem ért véget a dolog.

Másik érdekes probléma a hangkártyák beállítása volt. A gond alapjában ott van, hogy két hangkártya avan a gépben: egy alaplapra integrált, és egy Creative SB 128PCI. Én megátalkodott mjódon a Creative kártyát használom alapértelmezettként, mert hiszem, hogy egy dedicated hangkártyagyártó jobb minőséget ad, mint bármely alaplapra integrált szemét. Eddig még lusta voltam megygyőződni ennek igazáról.
A just-works-experience-szel nem volt gond, még a rendszerem is felismerte és helyén kezelte a két hangkártyát. Viszont az istennek tudtam beállítani, hogy a Creative legyen az alapértelmezett, ha belegebedtem akkorse. Márpedig a csöppség mindent az alapértelmezett kártyán akar lejátszani a flash múvitól az mp3-akig. Igazi szopás. Próbáltam megoldani a GUI-s konfigurátorral, konfigfájl szerkesztéssel, konzolparancsokkal, stb., de nem nem nem nem. Végül kénytelen voltam kikapcsolni az alaplapi hangkártyát, és most minden rendben működik. Azóta rettegek, mikor szorulok majd rá a visszakapcsolására.

És időközben arra is rájöttem, mi hiányzik a Linuxokból, ami a Windowsokban (és szerintem a MacOSekben is) megvan. Ez a konzisztencia. A konfigurációs beállítások tárolására a Linux alatt nem szabályok, inkább csak ajánlásfélék vannak, így ha a rendszer egy aspektusát többféle komponens is kezelheti, nem mindig lehet biztosan tudni, hogy melyik teszi azt ténylegesen, és azt tulajdonképpen hol kell beállítani.
Ilyenek például a hotkey-ek. A GNOME desktop kivételesen szabadon hotkey-ezhető, viszont ha fent van egy Compiz-Fusion is, az szinte teljesen átveszi az irányítást, és belép a saját hotkey-eivel, amelyek ráadásul plugin-enként szétszórva helyezkjednek el. Vagy ott vannak az appok. Ha csomagkezelőt használunk, semmi gond, központilag kezelhetők a cuccok überfaszául, viszont ha már valaki elnyom egy configure make sudo make installt (feltéve, hogy sikerül), onnantól a szíve joga, hova telepítette azt a programot, ugyanis a Synaptic nem fog tudni róla.

Viszont ha megbarátkozik vele az ember, akkor kicks ass. Mert a lényeget még nem mondtam el: nem bántam meg a váltást... és másnak is ajánlom, aki a Vistától a lehető legtávolabb maradna, de pénz hiányában hanyagolná a MacOS-es megoldást. (Főleg, hogy mostanában azt rebesgetik, hogy az is szar. Annyiért meg ne legyen már az.)

Aki a fenti kritériumoknak megfelel, azoknak azt kiáltom: Come Aboard, Explorers!

8 komment

Címkék: linux software teszt desktop os open source 7.10 gutsy gibbon


A bejegyzés trackback címe:

https://edboyww.blog.hu/api/trackback/id/tr9247708

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

evenorbi · http://linuxman.freeblog.hu 2007.11.30. 16:51:10

"A GNOME desktop kivételesen szabadon hotkey-ezhető, viszont ha fent van egy Compiz-Fusion is, az szinte teljesen átveszi az irányítást, és belép a saját hotkey-eivel, amelyek ráadásul plugin-enként szétszórva helyezkjednek el."

A GNOME a metacity ablakkezelőt használja, míg a Compiz Fusion egy külön ablakkezelő. Még szép, hogy átveszi az irányítást, mert átveszi a helyét is.

EdBoyWW · http://twitter.com/edboyww 2007.12.02. 10:31:00

úgy vettem észre, átveszi, de nem mindenben. Én például simán használom a metacityben beállított hotkey-eket is (már amelyek nincsenek felüldefiniálva). Viszont ha hibás a logikám, mutasd meg a konzisztenciát.

Erre vágyom.

evenorbi 2007.12.02. 12:08:40

Gondolom a Compiz készítői sem akartak új kombinációkat kitalálni (megtehették volna, hogy összezavarják a felhasználókat), ezért egyezik elég sok a metacity-vel (a Compizt néha előveszem, de nincsen hozzá elég gyors gépem még). Mégegyszer mondom nincsen semmi sem felüldefiniálva, mert a kettő teljesen más. Én most például Fluxbox ablakkezelőt használok, de eszembe se jutna, hogy a metacity kezelését kérjem számon.

"Vagy ott vannak az appok. Ha csomagkezelőt használunk, semmi gond, központilag kezelhetők a cuccok überfaszául, viszont ha már valaki elnyom egy configure make sudo make installt (feltéve, hogy sikerül), onnantól a szíve joga, hova telepítette azt a programot, ugyanis a Synaptic nem fog tudni róla."

A Synaptic, mint nevében is benne van CSOMAGkezelő. Ha tehát valamit FORRÁSból raksz fel, arról nyílván nem fog tudni, hiszen nem az a feladata. Ez az áldása a nyílt forrásnak. Javaslom, hogy olvasd el ezt:
www.szszi.hu/kozlemenyek/sajto/2006/03/29/linux_nem_windows/

Konzisztencia hiánya legfőképpen a grafikus programok kinézetével kapcsolatban szokott felmerülni. A konfig elég jól van tárolva szerintem, főleg, hogy az embernek saját könyvtára van a rendszeren. A Windows hol tárolja egy adott játék beállításait, mentéseit? Documents & Settings? Program Files? Hol? A Windows-ban nem is kapsz külön mappát, ahol minden saját beállítás megtalálható. (talán a Vistába már van valami). Linux-ban ráadásul még rejtettek is ezek a fájlok, nincsenek útban. Ráadásul a Home-ot elég külön particíóra rakni, és akkor az újratelepítés tényleg fél csak óra, utána bejelentkezel és ott van minden úgy ahogy telepítés előtt volt, legfeljebb néhány már megszokott programot kell felrakni.

Nfol · http://nfol.extra.hu 2007.12.02. 13:43:10

Nem használok valami sok hotkey-t, de amiket igen, azokat a Compizban direkt úgy állítottam be, hogy a Compiz nélküli környezetben megszokott dolgot hajtsa végre. Inkonzisztenciáról meg annyit, hogy nálam egyedül a NetBeans nem hajlandó magára ölteni a Human téma kinézetét, de az Windowson sem pont úgy néz ki, ahogy kellene.

Nfol · http://nfol.extra.hu 2007.12.04. 21:59:04

Egyébként neked Compizzal rendesen működik a panelen megjelenő munkaterület-váltó applet? Nekem nem vált át másik asztalra és az ablakok körvonalát sem mutatja egyáltalán.

EdBoyWW · http://twitter.com/edboyww 2007.12.05. 00:17:44

evernorbi: rávilágítottál arra, mit kell másként csinálnom a következő vinyóra kerülő rendszeren :) A home könyvtár költöztetése tényleg baromi jó ötlet. Nincs véletlenül tipped arra, hogy lehet ezt permanensen elvégezni?
Az a hihetetlen, hogy az Ubuntu-Gnome olyan dolgokkal barátkoztatott, meg , amit eddig nem is gondoltam volna. Ilyenek például a transparency, az Explorer-like file management (bár még keresem a tökéletes Nautilus-replacementet), vagy pedig a home könyvtár használata.
Ubuntu 4 DA MASSES!

Ja, a Linux nem Windowst azóta elolvastam, és megszívleltem, de különösebben nem érdekel. Működő dolgot keresek, amelyet 2-3 évnyi együttélés alatt a kezemhez tudok szokatni. A forrás-dolog egyszerű megoldására pedig egyelőre azt találtam ki, hogy nem rakok fel forrásból semmit
Ráérek még arra még.

Nfol: nem, semmi bajom nem volt vele egyáltalán, gyönyörűen működik. Az egyetlen bajom vele, hogy ronda :)

evenorbi 2007.12.05. 14:52:35

Home költöztetése: ha új particiót csinálsz neki. Meglévő rendszeren még sosem csináltam, csak második Ubuntu installnál. A gparted-ban simán kijelöltem a particióra, hogy az legyen a /home. mivel ez a saját magánterületed (ill. esetlegesen más felhasználóké), ezért erre add a legnagyobb területet.

Fluxbox alatt én most a pcmanfm file kezelőt használom, hasonló, mint a nautilus, de gyorsabb és tab-okat is lehet vele nyitni. Amúgy pedig mc, ami végeredményben norton-os.

Forrás dologhoz tapasztalat kell, bár Feisty alatt amikor nem

Nfol · http://nfol.extra.hu 2007.12.05. 22:09:23

Nekem a dual-bootos rendszer miatt a /home nincs külön partíción, minden "adatom" egy FAT32-es partíción csücsül, hogy Win XP alól is elérjem őket. Meg persze egy hónap elteltével vettem észre azt is, hogy a Gutsy alapból képes írni az NTFS-partíciót is, jól esett.
süti beállítások módosítása